Gra wyprodukowana przez Croteam – chorwacki zespół twórców gier komputerowych, znany przede wszystkim z Serious Sam. Tym razen The Talos Principle, jest to pierwszoosobowa logiczna gra filozoficzna czyli taka, która wymaga logicznego myślenia i spostrzegawczości gracza, ale nie zdolności manualnych. Zwykle gry takie są pozbawione fabuły, ale czy tak będzie również w tym przypadku? Już na początku po uruchomieniu The Talos Principle znajdujemy się w całkowicie oddalonym od rzeczywistości świecie, w którym dominują starożytne ruiny oraz nowoczesna technologia. Ciężko nam sobie wyobrazić, gdzie tak naprawdę jesteśmy.
Recenzja gry – The Talos Principle
Na pierwszym planie pojawia się biało czarny robot, w którego wciela się gracz, który budzi się w greckim ogrodzie i musi zdobywać punkty – w tym przypadku są to sigile, przypominające klocki. Trzeba uzbierać ich 120, ponieważ to one decydują o dalszym etapie gry. W tym świecie słyszymy głos, który informuje nas, że trafimy do raju i otrzymamy życie wieczne po pokonaniu wszystkich przeszkód, ale mamy jeden zakaz – nie możemy wejść do wieży, która tę drogę mogłaby nam skrócić, a gra miałaby się skończyć. Nie pozostaje nic innego, jak ich pokonanie. Tak naprawdę nie wiemy kim jesteśmy i jaki jest nasz cel, ale musimy pokonać przeszkody.
The Talos Principe, mimo że jest grą logiczną nie przypomina chociażby pasjansa. Pojawiają się liczne zagadki, które prowadzą do zbierania kolejnych sigili oraz do układania ich na planszach aby móc dojść do kolejnych etapów w grze. Ale na sigilach się nie kończy, gracz może zbierać też gwiazdki, aby mieć lepszy wynik, i żeby gra wydawała się jeszcze ciekawsza, albo żeby sprawdzić siebie. Zdobywanie gwiazdek wymaga jeszcze większego skupienia i większej ilości czasu, ponieważ każda zagadka i wyzwanie mogą okazać się czasochłonne. Na pierwszy rzut oka może wydawać się nudno, ponieważ gra polega na zbieraniu punktów i rozwiązywaniu zagadek, ale wcale się nie nudzi. Zadania nie powtarzają się, a do tego dzięki nowoczesnej technologii możemy zaobserwować przeróżne nowe efekty pojawiące się z biegiem czasu w grze. Początkowo używamy nieelektronicznych urządzeń, jak zapadnie na drodze, możemy nagrywać nasze ruchy i je odtwarzać, bawić się laserami, robotem, a po chwili wykonywać zagadkę, pozostając cały czas w całkowitym skupieniu. Zadania mogą wymagać wysiłku, mimo że na początku sprawiają wrażenie łatwych, ale przy dalszej grze są one już wieloetapowe i naprawdę przemyślane. Jednym razem powinno się poukładać klocki, a innym korzystać z podmuchów wiatru. Trzeba też wspomnieć, że gra zawiera bardzo dużo informacji o cywilizacji czy technologii, które pomogą uzupełnić własną wiedzę, a każdy wybór w grze ma własne konsekwencje.
Podczas gry możemy podróżować po kolejnych światach, które różnią się od dotychczas przedstawionego. Możemy napotkać na komputery pełne baz danych pracowników różnych firm, fragmenty filozoficznych myśli, wpisy z blogów. Interfejs jest obsługiwany przez Sztuczną Inteligencję. Należy też wspomnieć, że raj, o którym zostało wspomniane już wyżej składa się z ruin greckich i egipskich, a wszystko pokryte jest warstwą śniegu. Sceneria może sprawiać dobre wrażenie. Możemy też zauważyć inne obiekty znajdujące się dookoła, i to że nagle znikają i słychać szum. Zanim zaczniemy grać w The Talos Principle musimy zarezerwować sobie sporo wolnego czasu, ponieważ jest to gra dość czasochłonna. Rozwiązanie 120 zagadek może zająć nawet dobę, ale można przeżyć przy tym niesamowitą przygodę. Gra opiera się na technologii Serious Engine 4 i została wydana w grudniu 2014r. Jednym z jej usprawnień był moduł wykorzystujący metodę skanowania prawdziwych lokacji i przedmiotów, które zostały zastosowane w świecie gry, np. starożytne ruiny. Podobne rozwiązanie zastosowano w polskiej produkcji The Vanishing of Ethan Carter.
Jest to gra, która fanom zagadek może sprawiać niezwykle wiele radości i pobudzać pracę ich mózgów. Może momentami dziwić, straszyć, zaciekawić i może sprawdzić ludzką kondycję. Ludzie mogą się przetestować. Poza tym gra ma doskonałe łamigłówki, tylko czasami niektóre z nich mogą wydać się do siebie podobne. W grze znajduje się dość obszerny materiał z historii i filozofii, co może również edukować i co najważniejsze w grze jest się samemu. Pojawia się uczucie samotności. Robot, technologia i architektura, nie licząc głosu, który podaje się za Boga. Za minus można uznać problemy z tłumaczeniem w polskiej wersji, pojawiają się błędy, więc jeżeli zna się choć trochę angielski najlepiej grać w tym języku. Zostało udostępnione także demo tej gry pozwalające na poznanie jej mechaniki. Moim zdaniem gra jest bardzo interesująca i jak na grę logiczną bardzo dobra.