Obsługa sklepów internetowych powinna być rozważana na dwa sposoby. W jednym wariancie, kiedy e-sklep jest samowystarczalny i na żadnym etapie nie potrzebuje pomocy z zewnątrz w postaci specjalistycznej firmy, która część zadań brałaby na siebie. I drugi wariant, gdzie mielibyśmy do czynienia z sytuacją, w której zewnętrzny partner zajmowałby się magazynowaniem towaru i wszystkimi czynnościami, które są z tym związane. W tym drugim przypadku bralibyśmy pod uwagę przyjmowanie zamówień, kompletowanie towaru do wysyłki, pakowanie oraz przyjmowanie reklamacji lub zwrotów. W jednym i drugim wariancie czynności, jakie są potrzebne do obsługi e-sklepu są identyczne. Omawiając je, należy brać pod uwagę fakt, że za każdym razem pojawiają się one w obu wariantach.
Obsługa sklepów internetowych i jej różne oblicza
W publikacjach na ten temat, możemy znaleźć informacje, że mniejsze e-sklepy, najczęściej polegają na sobie, a zdecydowania większe opierają swój biznes o współpracę z zewnętrznymi partnerami. Prawda jednak jest taka, że trudno z tego rozróżnienia robić regułę. Obsługa sklepów internetowych ma wiele oblicz i bez problemu znajdziemy nawet takie formy współpracy, gdzie zewnętrzne małe firmy, obsługują logistycznie wiele firm, które specjalizują się w sprzedaży tylko jednego lub dwóch asortymentów. Podobnie – spotkamy również rozwiązania, gdzie e-sklep posiada towar, który bezpośrednio jest wysyłany z hurtowni. I to właśnie tam ma proces związany z przygotowaniem towaru i jego wysyłką. Najczęściej tak jest w przypadku wielkogabarytowych towarów.
Obsługa sklepów internetowych na tle tradycyjnej sprzedaży
Warto też dodać, że obsługa sklepów internetowych różni się w sposób zasadniczy od sprzedaży stacjonarnej. I pomimo tego, że w jednym i drugim przypadku trzeba zadbać o reklamę, o obsługę klienta, to szczególnie ten drugi element ma w sprzedaży online wyjątkowe znaczenie. Po pierwsze dlatego, że z klientem kontaktujemy się drogą mailową lub telefonicznie. Po drugie – ogromne znaczenie ma jakość opakowania, które dociera do kupującego. Po trzecie, kiedy mamy do czynienia ze zwrotem lub reklamacją – nie możemy liczyć na rozmowę w cztery oczy. Zatem ktoś, kto zajmuje się w e-sklepie obsługą klienta, musi odznaczać się wyjątkowymi, miękkimi umiejętnościami. Umieć przede wszystkim słuchać i utrzymywać dobre relacje z kupującym.
Pozycjonowanie i lekkie pióro
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Na pewno na pozycjonowanie e-sklepu w przeglądarkach. To osobna umiejętność, która pozwoli klientom odnaleźć nasze usługi w gąszczu wielu podobnych aktywności biznesowych. Przyda się, a czasami będzie to niezbędne, czyli sprawne posługiwanie się piórem. Lekki i swobodny ton pisemnych wypowiedzi, niezbędny przy tworzeniu materiałów reklamowych, pozwoli na sprawną i zauważalną obsługę, z których efektów będzie korzystał klient, jak i sprzedający.