Przewóz materiałów i urządzeń drogą morską to nadal najchętniej wykorzystywana droga transportu. Ten sposób przewozu towarów jest przede wszystkim dużo tańszy niż transport lotniczy czy też drogowy. Pozwala także na sprawne przewiezienie dużej ilości ładunków.
Spis Treści
Bezpieczny transport morski
Kluczem do sprawnego transportu jest jednak zabezpieczenie ładunku i „spakowanie” go w taki sposób, żeby w trakcie transportowania nie przesunął się i nie uległ tym samym zniszczeniu. Doskonale sprawdzają się tutaj po prostu skrzynie drewniane, które mogą być produkowane w różnych wielkościach. Gwarantują one, że towar dotrze do miejsca przeznaczenia w należytym stanie, bez uszczerbku.
Największą zaletą skrzyń drewnianych jest ich trwałość oraz wytrzymałość. Są one łatwe do wykorzystania, a jednocześnie bardzo skutecznie chronią przewożony materiał. Chronią go nie tylko przed uszkodzeniami mechanicznymi, ale także przed wilgocią, promieniowaniem UV, zabrudzeniami oraz kurzem. Ich konstrukcja pozwala na zmaksymalizowanie wykorzystanej powierzchni załadunkowej, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia opłacalności i bezpieczeństwa samego transportu.
Istotne jest to, żeby zamówić je u renomowanego producenta, który gwarantuje nam dostarczenie nam solidnych konstrukcji mających odpowiednie certyfikaty dopuszczające je do obrotu. Skrzynie powinny też spełniać normy transportowe jak IMPM-15 oraz IPCC i należy je odpowiednio oznakować. Skrzynie powinny też być oczywiście dostosowane do rozmiaru przewożonego towaru.
Jak tworzone są wytrzymałe skrzynie?
Do samej produkcji skrzyń transportowych wykorzystuje się drewniane deski, sklejkę lub płyty OSB. Produkuje się w rozmiarach standardowych oraz wielkogabarytowych. W przypadku kiedy zależy nam na przetransportowanie szczególnie ciężkiego ładunku, możemy zdecydować się na skrzynie, które są wzmocnione metalowymi okuciami. Same skrzynie możemy też wykorzystywać, jeśli chodzi o transport drogą lotniczą oraz drogową.
Bardzo istotne jest też zabezpieczenie ładunku przed transportem. To warunek konieczny, żeby dopłynął on w całości i bez szkód. Proces ten nazywa się sztauowaniem. To proces unieruchamiania ładunku wewnątrz kontenera, w którym zostanie on umieszczonych na pokładzie statku.
Po wypłynięciu na pełne morze na ładunek czeka wiele niebezpieczeństw, pod postacią wysokich fal. Pokład statku transportowego nigdy nie jest idealnie stabilny, wielogodzinna podróż bez odpowiedniego zabezpieczenia może dla ładunku skończyć się tragicznie. Właśnie z tego powodu powinien on zostać unieruchomiony.
Zabezpieczenie odbywa się na zasadzie wypełnienia wolnych przestrzeni przy użyciu drewna lub poduszek powietrznych.Sam ładunek powinien być jak najbardziej stabilny i nieruchomy, jednocześnie nie może on być na tyle sztywno zabezpieczony, żeby nie móc reagować na wszelkie wstrząsy.
Bardzo ważne jest też równomierne rozmieszczenie całego ładunku na powierzchni nośnej. Dzięki temu nie dojdzie do przypadkowego przesunięcia się ładunku, a tym samym do sprowadzenia zagrożenia dla samego statku. Ważne jest także to żeby środek ciężkości znajdował się poniżej połowy jego wysokości.
Artykuł powstał przy współpracy z serwisem www.skrzynietransportowe.eu |