Największym problemem seniorów w Polsce jest ich wykluczenie, które przebiega na osi ekonomicznej, a także społecznej oraz informacyjnej. O ile to pierwsze jest trudne do zapobieżenia i brak wykluczenia musi się tutaj wiązać z olbrzymimi nakładami finansowymi ze strony państwa, to wykluczenie informacyjne jest stosunkowo proste do zlikwidowania.
Spis Treści
Problemy komunikacyjne
Wykluczenie informacyjne polega na braku dostępu do informacji lub niedostępnością źródeł, które odwołują się do danej grupy społecznej. W przypadku seniorów istnieje realny brak serwisów internetowych, które zostałyby zaprojektowane celem niesienia niezbędnych informacji, przydatnych z punktu widzenia tej właśnie grupy.
Efektem tego nawet najbardziej szczytne plany i projekty stają się bezsensowne z racji braku odbiorcy, który mógłby skorzystać z danej propozycji. Tymczasem codziennie, zwłaszcza w dużych miastach odbywa się szereg wydarzeń, które mogłyby stać się dla seniorów powodem do wyjścia z domu i spotkania się z innymi osobami.
Odbywa się wiele spotkań, które mają realną wartość dla osób zainteresowanych. Cóż jednak z tego skoro grupa docelowa, dla której wydarzenia te są organizowane, nie ma szans się o tym dowiedzieć?
Wydarzenia w regionie dla seniorów
Aby to zmienić, należy tworzyć szczególne i zadaniowe serwisy dla seniorów, których celem będzie informowanie emerytów o wydarzeniach w ich regionie. Taki serwis nie musi skupiać się wyłącznie na sferze informacyjnej. Mogą się tam też znaleźć porady, które dotyczyć będą tematów, które najczęściej interesują osoby w tym wieku, czy skupiać się na rozwiązywaniu problemów wynikających ze statusu seniora. Takich informacji trudno bowiem szukać w popularnych już istniejących serwisach, a to dlatego, że są one adresowane głównie do młodych ludzi, którzy są największym odbiorcą Internetowych treści w Polsce.
Przyjazny język treści
Oczywiście, aby taki serwis był funkcjonalny i przydatny musi brać pod uwagę konkretne potrzeby danej grupy oraz przedstawiać wszelkie informacje w sposób zrozumiały i przystępny. Oznacza to zmianę formuły, która powoli staje się obowiązująca w sieci. W praktyce znaczy to, że mniej uwagi należy tutaj poświęcić choćby oprawie graficznej czy wykorzystaniu animacji, a bardziej zwrócić uwagę na czytelne przedstawienie interesującej odbiorcę treści.
Język felietonów, poradników powinien też być dostosowany do ich możliwości oraz potrzeb. Język powinien zawierać jak najwięcej informacji, których właśnie poszukują seniorzy. Nie ma tutaj potrzeby bawienia się językiem, czy tworzenia młodzieżowych formułek, które nie wnoszą do tekstu nic merytorycznego, a dla starszego wiekiem odbiorcy są nie tylko pozbawione sensu, ale po prostu wręcz nieczytelne.
Proste poruszanie się w serwisie
Samo poruszanie się po serwisie musi zostać maksymalnie uproszczone. Musimy mieć świadomość, że kierujemy treści do najbardziej wykluczonej w sensie cyfrowym, grupy społecznej. Seniorzy często nie mają wprawy w poruszaniu się po stronach internetowych i utrudnienie im tego w jeszcze większym stopniu, z pewnością nie sprawi, że nasz serwis stanie się przydatny.
Artykuł powstał przy współpracy z zycieseniora.com |